30 Mayıs 2007 Çarşamba

İlk Türk İşletim Sistemi

İlk Türk İşletim Sistemi

Bilmeyenler duysun, artık bizim de nur topu gibi bir işletim
sistemimiz var. Adı Pardus...
Pardus, Anadolu Parsı'ndan, Panthera Pardus Tulliana'dan geliyor.
Türk mühendislerinin, yazılımcılarının gece gündüz
çalışması ve TÜBİTAK'ın girişimiyle inşa edilen "Ulusal
İşletim Sistemi Pardus", açık kaynağın ve Linux'un bayrağını
Türkiye'de yükseltecek. Onu kullanmanız için pek çok neden var.
İlk üçünü ben sayayım: Pardus tamamen Türkçe, tamamen bedava ve
tamamen bizden.
Biz Avrupa Birliği tantanasını, Bill Gates'in bir hışımla gelip
geçişini, Milli Eğitim Bakanlığı'nın öğretmenlere dizüstü
kampanyasını, ADSL'deki değişiklikleri ve benzer klasik meseleleri
konuşurken, bizim mühendisimizin, yazılımcımızın geliştirdiği
Ulusal İşletim Sistemi Pardus sessiz sedasız çıktı ve
kullanılmaya başlandı. Projeyi geliştiren ekip TÜBİTAK'a bağlı
Ulusal Elektronik ve Kriptoloji Araştırma Enstitüsü (UEKAE)
çatısı altında çalışıyor. Yani devletin mühendisleri. Devlet
kurumunda devletin mühendislerinin hazırladığı bir işletim
sisteminde devletin bakanlıkları haberdar mı? Bence değil. (Bkz:
Önceki yazımda değindiğim öğretmen bilgisayarı kampanyası)
Hemen indir, hemen kullan
Öncelikle biraz yakından tanıyalım işletim sistemimizi. "Pardus
Çalışan CD" adlı Ulusal İşletim Sistemi, tamamen CD üzerinden
çalışan, kurulum gerektirmeyen ve çalışmak için sabit diskinize
veri yazılmasına gerek bırakmayan, Linux çekirdeği ve bu çekirdek
üzerinde çalışan bir ürün. İşletim sistemine dahil olarak
çoğu açık kaynak kodlu özgür yazılımlar ile proje ekibi
tarafından geliştirilmiş yazılımlar bulunuyor. Aslanlar gibi
çalışan bu işletim sistemi bilgisayarınızda yüklü diğer
işletim sistemlerine ve verilere zarar vermiyor. Uslu, aklı başında
bir pars yani sizin anlayacağınız.
Pardus Ulusal İşletim Sistemi ilk aşamada bilgisayar okur-yazarı
olmanın gerektirdiği temel masaüstü ihtiyaçlarını karşılayacak
kapasitede dizayn edilmiş. Projenin devamında ise çok daha geniş
ihtiyaçları karşılacayak ve farklı kullanıcı profillerini tatmin
edebilecek düzeye eriştirilecek. İşletim sisteminin CD üzerinde
çalışan sürümünde ofis araçları (metin düzenleyici, hesap
tablosu, sunum hazırlayıcı, vb.), İnternet araçları (tarayıcı,
e.posta, sohbet, vb.), çokluortam ve grafik araçları (film
oynatıcı, müzik çalar, vb.), oyunlar ve çok sayıda uygulama
mevcut.
Türkiye'nin işletim sistemi
Pardus öncelikle bilgisayar kullanıcılarının temel masaüstü
ihtiyaçlarını karşılayabilmek, mevcut Linux dağıtımlarının
üstün yönlerini kullanarak, sahip olduğu araçlarla kurulum,
yapılandırma ve kullanım kolaylığı sağlamak üzere geliştirilen
bir GNU/Linux dağıtımı olarak dikkate ve ilgiye değer bir işletim
sistemi. Fakat sadece böyle basit bir tanım yetmez onu anlatmaya.
Kullanır kullanmaz nasıl da bize özgü olduğunu anlayacaksınız.
Bir defa tamamen Türkçe ve zorlama tercümeler yok. Yeni başlayanlar
için de çok pratik ve kolay. Temel ofis uygulamaları için
rahatlıkla işinizi görebilecek dünyaca ünlü "OpenOffice" adlı
açık kaynak yazılımı emirlerinize amade.
İşletim sistemi içindeki araçların isimleri de bir harika.
Örneğin yapılandırma yöneticisinin adı "Tasma". "Çomar" ve
"Pisi" gibi araç isimleri de var. Sözü fazla uzatmadan sizi
Pardus'la tanışmaya davet ediyorum. Detaylı bilgilere ve
Pardus özel etkinliklerde ve üniversitelerde CD ortamında ücretsiz
olarak dağıtılıyor. Fakat üşenmeyin, indirin İnternet'ten ve
CD'ye yazarak çalıştırın. Ulusal İşletim Sistemi'mizin
gelişmesi için desteğimizi esirgemeyelim. Son sözüm de şudur ki,
"Yerli malı yurdun malı herkes onu kullanmalı".

Yüklemek için

Download
ftp://ftp.uludag.org.tr/pub/paÂ*rdus...Â*n_cd-1.0.iso

Mavi forum

0 yorum: